Eerste opdracht als styliste van bouwmarkt Karwei

Twee dagen na onze kennismaking met de filiaalmanager Nico Komen van Karwei Amsterdam Noord, werd Karwei al door de eerste klant benaderd of er een styliste was die hem kon adviseren. Dezelfde dag nog heb ik contact opgenomen om een afspraak te plannen. Er was haast bij, dus of ik meteen kon komen. Voelde me echt een eerste hulp bij het klussen. Hij stelde het op prijs dat het allemaal op korte termijn kon en vond het prettig dat we bij hem thuis konden afspreken. Alhoewel je in de winkel veel meer stalen en producten voorhanden hebt, heb ik zoveel mogelijk spullen meegenomen.


Bij binnenkomst zag ik al snel dat er heel erg veel gebeuren moest. Er was geen tafel om aan te werken, het huis was nog helemaal leeg. Dus dat werd even improviseren. Ik stalde boeken, tijdschriften en mijn sfeerkaarten uit op de grond, trap en vensterbank. Na een uitgebreid gesprek met alle wensen, hebben we een stijl bepaald waar we het kleurenplan op hebben aangepast. Omdat ik de mogelijkheid niet had om uitgebreid te tekenen, ben ik, in de vorm van een boodschappenlijst, alles dat per kamer gedaan moest worden gaan opschrijven met de kleurstalen erbij. We zijn het hele huis doorgelopen en daardoor werd het ook geen plan voor 1 of 2 ruimtes, maar voor het hele huis.

Om het voor de klant en de schilders overzichtelijk en vooral duidelijk te maken, hebben we, nadat we de kleuren hadden bepaald, op alle muren briefjes geplakt met de kleurstaal, naam en nummer erbij. Gelukkig had ik een bak vol kleurstalen van Histor, Flexa en Karweiverf en ook veel behangstalen mee. Het was ook super dat we door onze Flexa en Histor kleuradviesdagen, zoveel kennis hebben opgedaan over verf. Hierdoor kon ik een goed advies geven. Niet alleen over kleur, maar ook welke verf waarvoor geschikt is. Dit werd erg gewaardeerd. Er was nog net tijd voor een eenvoudige indelingsschets. Het was een heel ander advies dan normaal geworden. Niet zittend aan de keukentafel, waar ik schetsjes kan maken. Het was een soort 'walking advise' geworden.

Het voordeel van het advies aan huis is dat je alles goed ziet en meer kan verkopen voor Karwei. Je ziet veel meer werk en neem je dan natuurlijk ook mee in het advies. Zo verkoop je heel makkelijk trapverf en radiatorverf. Daar had hij zelf niet aangedacht. Maar ook een nieuwe vloer of raambekleding.

De klant had drie uur geboekt en het werden er uiteindelijk vier. Deze klant gaat nu voor € 1050,= shoppen om het advies weer terug te verdienen. Dus dat is een mooi resultaat. Iedereen was blij. Natuurlijk en het belangrijkste, de klant, maar ook Karwei en ik.

Ik ben heel benieuwd of meer collega's al adviezen hebben mogen geven voor Karwei.

Handtekening Nathali

Deel dit artikel met jouw Facebookvrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hiernaast, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Deze blogposts vind je misschien ook wel interessant: